May 24, 2011

Nazar Pokok Kelapa

Nazar Pokok Kelapa Menarik Untuk Dikongsi.. Takder kena mengena dengan penyediaan makanan menggunakan pokok kelapa, buah kelapa atau pun daun nya...

Hari ini kita sumbat makanan untuk hati plak.. blog kali ini khas buat diri ku yang mudah lupa....

Cerita ini di ambil daripada Ustazah Siti Nur Bahyah:



Satu Hari ada seorang lelaki ingin memetik buah kelapa.. (nak parut kelapa buat kari kepala ikan <---ayat ini di tambah penyedap cerita).. Hari begitu cerah dan sesuai untuk memanjat pokok kelapa tersebut... (aku tefikir mana pergi semua monyet dan akhirnya menyimpulkan monyet semua MC pada hari tersebut)

Tetapi langit tidak selalunya cerah... Disangka panas hingga ke petang rupanya ribut tiba-tiba... Ketika ribut melanda lelaki tersebut sudah berada di atas pokok dan angin begitu kuat bertiup hingga pokok juga turut bergoyang (comel tak awan tiup angin?!!)
Lelaki tersebut terlepas pelukan daripada batang pokok kelapa tersebut... Dia hampir jatuh bersepai tetapi sempat memegang hujung salah satu daun pokok kelapa itu... (fuh! suspen tak?)

Tatkala nyawa hampir melayang seperti telur di hujung tanduk dan hanya berpaut pada beberapa helai daun kelapa untuk survive, lelaki itu pun berdoa dan memohon pada Tuhan:

"Ya Allah sekiranya aku selamat turun tanpa terjatuh, aku bernazar akan menyembelih SEEKOR LEMBU dan menyedekahkannya kepada fakir miskin"



Dan setelah bermohon... dengan kuasa Allah, Alhamdulillah doanya dimakbulkan.. Dia dapat menghayun daun tersebut dan berpaut kembali pada batang pokok kelapa... Ketika merasa selamat memegang pokok kelapa dia menukar doanya pula:

"Ya Allah sekiranya aku selamat turun tanpa terjatuh, aku bernazar akan menyembelih TIGA EKOR AYAM dan menyedekahkannya kepada fakir miskin"  

(Ok perangai lupa daratan yang pertama, dari lembu RM2000++ kepada ayam 3 ekor =.=")

manusia_mudah_lupa
Kemudian perlahan-lahan dia menuruni pokok kelapa hingga sampai ke bahagian bawah batang pokok kelapa, dan sekali lagi dia menukar doanya:

"Ya Allah sekiranya aku selamat turun tanpa terjatuh, aku bernazar akan menyembelih SEEKOR AYAM dan menyedekahkannya kepada fakir miskin" 

(Ok semakin rasa selamat)

nazar_pokok_kelapa
Akhir sekali dia berjaya menuruni pokok kelapa tersebut dan sampai ke permukaan tanah.. tiba-tiba lelaki tersebut buat-buat terjatuh terjelepuk ke atas tanah... and guess what? dia berkata... 

"Ya Allah aku terjatuh, maka TAK PERLULAH AKU TUNAIKAN NAZAR KU ITU"

(ok, bila orang dah senang, seekor ayam pun rasa mahal)

jeng jeng jeng..... itulah kita manusia yang semakin jauh daripada Allah ketika mendapat kesenangan.. dan hanya meminta dan mengingati Allah ketika dalam kesusahan...renungan untuk diri ku dan moga dapat manfaat pada yang lain juga.... wallahu'alam

**gambar amat amatur sila lihat dengan hati yang girang.. tehee

6 comments:

Suliana said...

betul tu :-) harap2 aku tidak tergolong dlm kategori itu :-) pndai ko lukis pakai mouse eh. hehe

Taste Of Tapah said...

pandai (-.-")
keh keh.. jenuh gak la

misscha said...

haha.....byk masa ek...achehceeee gurau ajeee....

Taste Of Tapah said...

tido pukul 4.00 pagi kot

Taste Of Tapah said...

tapi memang banyak masa pun..alhamdulillah (-.-") sementara waktu belum ada tugas..hehe

misscha said...

gila argh..camtu skali ek berblog....kui3

lupe lak....pokok kelapa yg cantik...hahahaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...