April 28, 2012

30 Tahun di Alam Dunia

by taste of tapah

Alhamdulillah dah 30 tahun aku berada di dunia ini... sebelum ini aku pernah tinggal di dua alam. Yakni Alam Roh dan Alam Rahim. Ini perjalanan aku yang ke tiga yakni ALAM DUNIA. Selepas ini aku masih ada 3 alam lagi untuk di lalui, Alam Barzakh, Alam Akhirat untuk pengadilan dan penamatnya adalah Alam Pembalasan yang kekal.

Masih panjang perjalanan aku sebagai seorang makhluk Allah ini. Bekalan yang aku bawak, tak pasti mencukupi atau tidak untuk 3 alam yang akan datang nanti. Jika aku sibuk memikirkan tentang 3 alam ini, mungkin aku akan rasa segala masalah yang ada untuk sisa-sisa umur yang sekejap di ALAM DUNIA ini sebagai kecil dan tidaklah seberat mana.

Alhamdulillah, masih diizinkan umur lebih sedikit di ALAM DUNIA untuk mengumpul bekalan untuk dibawa ke alam seterusnya.... Lalai dan godaan syaitan serta jin memang adalah antara perkara payah untuk insan yang lemah seperti aku ini.

Alhamdulillah juga, semakin masa berlalu, semakin berbeza impian dan 'goal' yang ingin aku capai dalam hidup. Aku yakin setiap masa lalu yang berlaku itu, keburukkan atau kebaikan, sentiasa membawa aku ke arah yang lebih baik, dan yang paling penting ke arah yang semakin tenang. Alhamdulillah.... Namun ada masanya kekalutan yang ada pada aku sebenarnya adalah apabila, di suatu hari itu, aku sendiri yang melalaikan dan melewatkan solatku.

Di usiaku 30 tahun ini, aku baru sedar dan paham, orang yang patut aku raikan setiap hari lahirku, bukan lah diri ku sendiri, tetapi ianya adalah ibu dan bapa aku... Mereka yang melahirkan, mereka juga yang membesarkan aku. Begitu banyak kepayahan yang mereka lalui sehingga anak mereka ini berjaya mendapatkan segulung ijazah, begitu banyak pengorbanan yang mereka korbankan demi kebahagian dan kesenangan anak-anak. Sekarang aku bekerja dengan ramai orang sebaya ayah dan ibu ku, selalu raut wajah mereka suram selepas menerima panggilan anak yang meminta duit untuk belanja pengajian... Terdetik dalam hatiku, inikah juga wajah suram ayah dan ibuku selindungkan?

Pertama kalinya di hari lahir aku, aku ucapkan terima kasih mak, terima kasih ayah, atas pengorbanan dan kasih sayang yang tak pernah jemu mak dan ayah berikan. Kita bukan asal dari senang, namun, mak ayah tak pernah buat kami rasa susah. Terima kasih, terima kasih, terima kasih...

"Ya Allah seluruh hidupku ini milik Mu... takdirkanlah aku melakukan ketaatan dalam hidupku..."

Alhamdulillah untuk 30 tahun di Alam Dunia....



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...