December 21, 2012

Kenangan Lalu di Akhir Tahun

by Taste Of Tapah

Satu kejadian di hari jumaat yang tenang ini begitu mengimbau akan kenangan lama ketika diri masih lagi sedang melanjutkan pelajaran di Universiti.

Belajar di Universiti swasta di Lembah Klang dan mendapat pinjaman per semester daripada sebuah Yayasan bukan lah semudah yang di sangka. Pinjaman itu lah untuk membayar asrama dan yuran serta biaya harian. Mak dan Ayah ada memberi secara bulanan, tapi apabila waktu tak cukup, tidak akan tergamak menelefon untuk mengatakan tidak cukup duit.

***

Ingat lagi kisah sebelum melanjutkan pelajaran ke peringkat Universiti, dengan berbekalkan Diploma, aku bekerja sebagai Site Supervisor, ada seorang pakcik di Site tempat aku bekerja menerima satu panggilan telefon. Begitu bersemangat dia bercakap dalam telefon dengan nada yang gembira! Tetapi sejurus selepas conversation berakhir dan beliau meletakkan telefon, aku lihat jauh menungnya.... Rautnya yang tadi gembira, bertukar menjadi muram. Tergerak hati bertanya pada pakcik yang agak rapat dengan diri aku ketika itu...

"Kenapa monyok je En. Mat? Tadi happy jer bercakap pung pang pung pang dalam telefon. Siapa yang call?" tegurku selamba menyibuk hal orang.

"Biasalah anak telefon......(senyap sebentar) Mintak Duit........" jawap ringkas pakcik dengan nada yang kurang bersemangat.....

Walaupun jawapannya ringkas, namun perasaannya ketika itu dapat ku selam. Pengorbanan seorang ayah kepada anak-anaknya. Bila bercakap dengan anak, seolah-olah duit itu perkara mudah baginya, namun bagaimana si ayah mendapatkan duit tersebut, itu yang membuat Pakcik jauh termenung......

Demi kejayaan anak-anak, demi tanggungjawap, Pakcik memikul tanggungjawap memberi yang terbaik kepada anak-anak walaupun perkara itu sukar. Malah anak-anak tidak perlu tahu kesukaran itu..

***

Terus wajah ibu dan ayah ku terbayang di dalam kotak fikiran. Betapa tidak pernah mereka mengeluh atau muram bila duit diminta oleh aku untuk kegunaan sekolah, yuran pengajian, lawatan sekolah, pakaian dan sebagainya. Sentiasa ada. Padahal mereka dari golongan yang biasa-biasa sahaja.

Mungkin jauh di sudut hati ibu dan ayah aku, mereka juga turut merasa payah dan merenung jauh mendapatkan segalanya keperluan buat kami adik beradik.

Semenjak peristiwa itu, aku nekad cukup lah apa yang diberi oleh ayah dan mak, jika sejumlah itu yang dihulur untuk bulan itu, itu lah aku guna...

Teringat pernah sekali dekat asrama ketika poket semakin kering, cukup lah masak nasi putih berlaukkan air garam, telur goreng kongsi berdua dengan roomate. Ketika itu nikmatnya tidaklah terkata.

Banyaklah lagi cerita-cerita yang membuatkan kita semua seorang manusia menjadi lebih kuat dan tabah.  Setiap orang melaluinya, dengan tahap keupayaan dirinya. Semua itu mematangkan kita.

Hingga apabila berhadapan dengan perkara remeh, membuatkan kita rasa apa jua pendapat orang mengenai kita tidak lah begitu penting, asal Allah tahu apa sebabnya...

Hurm itu lah dia, setiap kejayaan yang dilalui perlulah di ikuti dengan pengorbanan...

Cerita ini ku coret, hanyalah untuk aku dan anak-anak ku kelak, sentiasa ingat semua orang akan melalui cabaran hidup, sentiasa sedar ada lagi orang lebih sukar kehidupannya, dan jangan sombong bila mencapai sesuatu kesenangan.







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...