November 13, 2010

Baby Food Preparation by Working Mom

It takes ages for me to blog about this post... The idea was since my baby being introduce to solid foods. Now she's already 1 year and 7 month..

T.OT hanya ingin berkongsi bagaimana seorang ibu bekerja menyediakan dan memperuntukkan masa untuk pastikan anaknya mendapatkan the best nutrient...

First
Kena banyak membaca! ye... READ A LOT! buku, blog, forum, paper, majalah pa&ma atau majalah2 berkaitan.. malah kena rajin baca Nutrition Information dekat setiap pek-pek makanan yang hendak dibeli di kedai... jangan rasa buang masa atau malas duduk bertenggek dekat tesco atau mana2 hypermarket untuk belek setiap inci pek2 makanan yang bakal masuk perut anak kita...


nutrition_information
Nutrition Information Example



Second
Kena Rajin... ye... atau bahasa negatif nya JANGAN MALAS... I juga malas kadang-kadang.. tapi cuba rajin semula... sebab nak menyediakan makanan untuk baby/infant/toddler kita perlu mempunyai semangat dan kehendak memberikan terbaik untuk anak kita... masa diperlukan untuk pembelian, pembersihan barang mentah, untuk memasak makanan, untuk menyimpan makanan, untuk packaging, dan untuk mencuci pinggan/alatan..

Third
Kena korbankan sedikit wang... sebab ada juga makanan atau alatan memerlukan kos yang tinggi, tapi kadang2 tak perlu juga beli, cuma kena kreatif sedikit!

Pictures below shows some kitchen apparatus needed..

ice_cube_trays
ice cubes trays for frozen pureed food

blender
u will need this


steamer
steamer

will blog about how I prepared food for my baby... kot-kot boleh bantu dari mana-mana segi/sudut pandang...

taste.of.tapah

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...