July 23, 2011

Dari Mata Anak


"Ummi jhalan jom..."

Ajak Zara agar aku teman dia jalan-jalan keliling rumah pada satu pagi yang tenang di Tapah... Dulu waktu pagi-pagi macam ni, berkabus jer sejuk.. Sebenarnya lokasi Tapah betul-betul di kaki Banjaran Titiwangsa, lebih kurang sejam perjalanan ke Cameron Highland.. Sekarang dah tak ada kabus lagi, sebab Cameron Highland pun dah habis di tarah sini sana, panas jadiknya...Tapi, still alhamdulillah tenang lagi dari suasana  Kolumpo...

"Ummi jhalan la jommmmm..."

Ajak Zara lagi, kali ni semakin kuat intonasi-nya... Aku diam jer melihat gelagat dia...

Aku terfikir sebenarnya, apalah yang di fikirkan oleh anak aku dengan merenung ke hadapan... Lama dia mengelamun... Sama tak dengan apa yang aku fikirkan? Kadang-kadang terfikir, alangkah seronoknya kalau aku orang dewasa boleh memandang sesuatu perkara seperti kanak-kanak seusia Zara..

Tak ada buruk sangka, tak ada duka, tak ada risau, tak ada kecewa, tak ada hasad, belum kenal erti atau faham apa itu putus asa, letih dan sebagainya negative thought.... 


Dalam hati diorang mesti nak main jer kerja.. Main, makan, susu, mandi dan tidur... Dan pastinya jiwa diorang penuh dengan perasaan ingin tahu....
 

Dan perasaan ingin tahu itu-lah yang akan membentuk peribadi seorang kanak-kanak seusia Zara kelak... Perasaan itu yang akan membawa diorang terus ke hadapan... Belajar dan terus mencari.. Seterusnya memahami dan memilih...


Dan di situ-lah datangnya peranan ibu macam aku ni yang perlu membantu dia belajar dan mengenal perkara yang bermanfaat. Supaya pilihan jalan yang dibuat kelak, pilihan yang membawanya kepada kebahagiaan di dunia dan di akhirat... 

Insha-Allah... Semoga Allah beri petunjuk dan kuatkan aku dalam membesarkan anakku di zaman yang penuh cabaran ini....


*

*

*

*

*

Erm.. Masa nih aku dah tak fikir apa-apa, sebab Zara dah jauh dah tu! Kena berlari dengan baju tidor kelawar pergi kat dia  laju-laju cepat-cepat (-.-")


by Taste Of Tapah


5 comments:

Suliana said...

hehe. cabaran utk ibu2 nak handle generasi Y.. awat gmbr blkg je?huhu

misscha said...

gambar belakang ni cam simbolik aje...dah besar nanti perlahan2 berdikari...lama2 jauh dgn parents....huhu rindu plak kat parents aku...hahhaa

Taste Of Tapah said...

aku memang selalu rindu.. hehe.. betul tu niza.. simbolik gambar nih.. subjektif... makin jauh... so kalau skang dia nak dukung jer pun aku layan...huhu

mrs redzuan said...

Besar tanggungjawab ibubapa. Kena pandai aturkan jalan hidup dipilih anak. Semoga kita diberi kwkuatan dan kesabaran :)

Taste Of Tapah said...

betul tu mrs redzuan... semoga kuat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...